12 ביוני 2009

אבן גבירול בא לבקר - מאת: פפי.

פורסם במקור בפורום של האתר הרשמי.
רב תודות לך פפי.

חיפשתי ת'רד שאפשר יהיה לכתוב בו רשמים מעמיקים על הדיסק ולא מצאתי אז החלטתי לפתוח ת'רד מיוחד לזה, אמנם רק 24 שעות עברו מאז הדיסק נכנס לראשונה למערכתי, אבל הדי המוזיקה מאותה הופעה בירושלים בפסטיבל העוד עדיין מצלצלים לי באוזניים וכבר מהשמיעות הראשונות יש לי צורך לכתוב, אני מקווה שיהיה מי שיקרא.

אני מרגישה שאבן גבירול בא לבקר אצלי אבל נראה שהוא עשה כמה ביקורים מאוד משמעותיים ומשפיעים אצל ברי, אני מקשיבה וקוראת את החוברת ושמה לב לחיבור בין ברי לבין אבן גבירול- ונראה שזה לא חיבור מקרי. אז הנה איך שהדיסק הזה מתחבר אלי עד עכשיו, התרשמות ראשונה..

אני השר- אין שיר כזה בדיסק אבל זה הטקסט הראשון שמופיע בחוברת, אין ספק שאבן גבירול כתב אותו, אבל אני קוראת אותו שוב ושוב ותוהה- בטוח שלא ברי אחראי על הטקסט הזה?

שפל רוח- לפני כמה שנים (בערך שש) כשאופנת הפיוטים עדיין לא פרצה, לקחתי קורס באוניברסיטה העברית ללימוד פיוטים. המורה היה הפייטן משה חבושה, בשנה הראשונה היינו מעט סטודנטים ובכל שיעור למדנו בערך שני פיוטים, אח"כ הקבוצה גדלה ומידי חודש היו הופעות של חבושה עם פייטנים כמו ליאור אלמליח ועם זמרים (ברי היה אחד מהם- בחיים לא אשכח את ההופעה ההיא ואת ההתלהבות שלי מברי ואת ההתלהבות של ברי מזה שחילקו ארק לקהל- זו הייתה מסורת בכל הופעה לחלק ארק...).
שפל רוח זכור לי מאחד השיעורים- את הלחן שלמדנו אני ממש לא זוכרת אבל הטקסט כל כך חזק שהוא נחקק, לשמוע את ברי שר אותו מזיז לי משהו בלב ומחבר אותי לדבר גדול יותר, לגילוי ולהבנה.

מה לך יחידה- מדובר באחד השירים שהכי חיכיתי להם בדיסק מאז אותה הופעה. בהופעה עצמה מיד התחברתי ללחן ולטקסט והשורה הבאה נדבקה אלי כל כך חזק שרק רציתי לשמוע אותה שוב:
"סגרי דלתך בעדך עד יעבור זעם חבי
יקל בעיניך מאוד אם תצמאי או תרעבי..."
בהופעה לא יכולתי למחוק את החיוך מהפנים בשיר הזה וגם עכשיו כשאני שומעת אותו בדיסק- זה בעיקר הלחן שגורם לי להזיז את הרגליים ולהנות. אבל מה מסתבר? אני קוראת בחוברת שבכלל מדובר בטקסט שמביע עצב ויאוש ובו אבן גבירול מנסה לעודד עצמו. אני כל הזמן הזה הייתי בטוחה שהוא נכתב לאיזו אהובה ששקועה בדיכאון ואבן גבירול מנסה להוציא אותה מזה. כשברי שר את המילים זה נשמע אל מישהי, באותה הופעה הרגשתי שהוא שר את זה בשבילי בכלל! לא היה אף אחד באולם באותו שיר חוץ ממני...
ללא ספק ביצוע ענק- בעיקר בהופעה אבל גם בדיסק, הלחן השמח יחסית מצליח לתעתע וגרם לי לפרש אותו בצורה אחרת, כרגע מדובר בשיר שאני יכולה לשים אותו בריפיט שעות...

ובכן היה לאין- במילה אחת- גיאוניות! אין לי מילים, ביצוע אדיר לטקסט שהוא כביכול פשוט ובעל מבנה אחיד. המשפט האחרון בשיר "לא שעיר ולא עזאזל" מזכיר לי משום מה שורה בנגיעות- "דרך החלל אל החיצון".

שער פתח דודי- השיר הזה כמו כמעט כל השירים מדגים איך הלחנים והעיבודים העשירו את הטקסטים והפכו את הפרוייקט הזה למה שהוא- גיאוני.

העושר הוא כל כך גדול שאי אפשר להשתלט עליו בשמיעות הראשונות (וטוב שכך), צריך לתת למוזיקה לחלחל..אז ברי- תודה על עוד חומר חדש למחשבה, על ההנאה ועל האיכות- אין עלייך מלך!

תגובה 1: